måndag 31 augusti 2009

Utmaning 243 - Att införa ett förbud.



Vi slutade röka hemma hos oss. Men vi slutade inte att röka. Vi gjorde helt enkelt så att vi förbjöd oss att röka i vissa rum. Vi började med sovrummen, hur det nu inte skulle lukta där. Det är som att ha en rökruta i sitt eget hem och det är lika effektivt som att ha en kisshörna i swimmingpoolen. Men vi hade förbjudit oss att röka i sovrummen och det kändes ändå som ett steg i rätt riktning. Sedan förbjöd vi oss att röka i köket. Där skulle vi ju laga maten och sitta och äta. Efter ett tag tyckte vi att vi inte skulle röka i lägenheten över huvud taget, så då blev det balkongen. Det var rätt kallt att sitta där ute och röka och om man inte ljög för sig själv så var det inte så gott heller. Men nu var det ju förbjudet att röka inomhus så då gällde det att finna sig i det. Till slut tröttnade jag på eländet och slutade. Men det var en process att komma dithän. Idag är jag rökfri och har varit det i 20 år så nu är jag kanske ren i lungorna igen.
Men det var värre med kompisen som bestämde sig att för att röka endast då han drack vin. För då var det riktigt gott med en cigarett, annars skulle han inte röka. Men nu var det ju så att när han ändå hade lite rödvin hemma kunde han ju ta ett glas och sitta där och njuta av en cigarett! Det var ju inte förbjudet kom han på. När vinet var slut tänkte han att nu skulle han inte röka, men det skulle kanske komma över någon vän på kvällen så det var lika bra att han köpte hem lite rödvin. Men nu när vännen inte kom så kunde han ju ta ett glas, bara ett glas och en cigarett. Efter ett tag förstod han att så skulle det bli, att han skulle sitta där och pimpla rödvin för att ge sig själv tillåtelse att röka. Han slutade med vinet och cigaretterna. Efter ett tag mötte jag honom på stan och då var han tjock under överläppen. – ”Jag har i alla fall slutat röka,” sa han, ”och slutat med vin. Det är enklare att snusa.” Ja, så kan det gå med förbud.
Ha de gott / AnnChristin

3 kommentarer:

  1. Jag skrattade gott åt din liknelse med kisshörna i swimmingpoolen. Ett argument som jag tänker låna om jag skulle behöva tjafsa med en rökare som förpestar luften någon gång.

    SvaraRadera
  2. Kan känna igen mig i den här beskrivning. Ibland tänker jag att jag skulle börjat igen om det bara fanns ställen att röka på -tur, naturligtvis, att det är så få ställen nuförtiden med rökning tillåten:)

    SvaraRadera
  3. Ja. Hm. Hur många sätt finns det inte för en missbrukare att lura sig själv? Gillade kisshörnan i poolen.

    SvaraRadera