onsdag 5 augusti 2009

Utmaning 217 - Något stimulerande!


Jag måste erkänna – när jag är riktigt trött och hjärnan börjar upprepa sig själv, behöver jag något stimulerande. Något som får mig att kvickna till och hjälper mig att fokusera på det jag håller på med, eller behöver hålla på med. Det snabbaste ruset får jag från 70% choklad, helst smaksatt med chili. När jag lägger in en ruta och låter den smälta på tungan kan jag känna hur hela munnen fylls med choklad och den lite stickiga chilismaken gör entré i gommen. Hmmmm det är så gott. Då åker ögonlocken upp och hjärnan kvicknar till och helt plötsligt är jag på banan igen. Enkelt eller hur?
En annan metod är att prata med någon som behöver uppmuntras. Låter bra men är kanske lite mer av att hitta någon som har det jobbigare än man själv har. Då kan man peppa den personen och hjälpa till. Helt plötsligt är mitt eget behov av stimulans mättat och jag går hem och kryper upp i soffan och tittar på något spännande som Poirot. Då känner man sig kvick i vändningarna.
För det mesta är det nog så att jag försöker hitta en bok jag kan gräva ner mig i och vara i den tills den tar slut, givetvis. Men efter det att jag lagt ifrån mig boken sista gången börjar jag känna någon begynnande lust att t.ex. städa. Tar jag tag i den lusten är jag sysselsatt en lång tid och när det är klart behöver jag ingen stimulans. Då behöver jag bara sängen och en natts god sömn.
So long/AnnChristin

4 kommentarer:

  1. Många jordnära tips på hur man kan gå tillväga om man behöver stimulans. jag skulle nog börja med chokladen tror jag.

    SvaraRadera
  2. chokladen går inte av för hackor den e helt underbar och boken och chokladen i hop inte fel det heller ;) gillade dina tips

    SvaraRadera
  3. Bitter mörk choklad är inte min grej. Däremot blir jag speedad av ljus choklad (läs socker) men det är egentligen inte någon angenäm stimulans för jag mår dåligt efteråt eftersom jag vet att jag inte borde äta det söta, men har jag tagit första biten så är det omöjligt att inte fortsätta glufsa i sig...

    SvaraRadera
  4. Ja, den här chilichokladen gillar jag med. Hade kanske behövt en sådan för att kvickna till idag.

    SvaraRadera