tisdag 4 augusti 2009

Utmaning 214 - Att välja sida.

Vi var ute på stan´ idag, min son och jag. För första gången fick vi möjlighet att få ha en dag bara för oss och fotografera vår underbara huvudstad. Min son är upptagen med sin familj och sitt jobb och idag var det första gången vi kunde få ägna oss åt ett gemensamt intresse. Vi såg många vackra byggnader och utsikten från söders höjder över Gamla Stan, Kungsholmen och Djurgården var så vacker. Vi fotograferade mycket och pratade ännu mer. Mot slutet av vår vandring tänkte vi att vi skulle ha en efterrätt på lunchen vi hade ätit och hittade en liten sommarservering i en av de mindre parkerna i Stockholm. På gångvägen fram till serveringen gick några äldre kvinnor. Ja, den ena kvinnan gick med käpp och höll i sin väninnas permobil med vänsterhanden. De gick sakta men eftersom vi inte hade bråttom gick vi sakta bakom dem.
När vi kom fram till parkserveringen kom jag och min son fram före damerna eftersom de var tvungna att köra en liten omväg med permobilen. Då ser jag att damen som gick bredvid och höll sig i permobilen var blind och käppen var en vit blindkäpp. Häpet såg jag med beundran på detta par. Jag och min son fick möjlighet att hjälpa dessa damer med det de ville ha, glass, kaffe och kaka. Vi följde med dem till det bord de ville sitta vid och kunde lämna dem där. De skulle galant kunna klara sig därifrån. Här var det alltså en kvinna med ben som inte fungerade och en kvinna som inte såg. Ändå väljer de att gå ut i detta vackra väder som det var idag och vill sitta ner vid en parkservering och äta en klass och dricka kaffe. Jag och min son var så glada att de hade valt att inte sitta inne utan att trots sina handikapp gå ut och njuta av det varma och sköna som fanns där.
Den här berättelsen var väl inte direkt att välja sida, men det var ändå att göra ett val. Att sitta passivt inne eller ta sig ut och lukta på sommaren och njuta av det varma vädret.

3 kommentarer:

  1. Stort tack för (ja gårdagen blir det väl såhär dags) en underbar dag! Hade det jättemysigt och det var så kul att gå runt med dig och prata och bara vara!

    Tycker faktiskt att denna berättelse är att välja sida. Och inte bara valet att gå ut av damerna! Å ena sidan hade du bara kunnat stå tyst bredvid och låta dessa damer kämpa och slita för sitt fika å andra sidan så valde du att ge en hjälpande hand (vilket du alltid gör).

    Stor kram från Sonen!

    SvaraRadera
  2. Visst har det med val att göra. Du valde att ge en hjälpande hand. De valde att leva livet. En härlig brättelse från en härlig dag!

    SvaraRadera
  3. Ja, de här damerna tyckte jag om.

    SvaraRadera