tisdag 4 augusti 2009

Utmaning 216 - En daglig dos.




Jag har haft ett kort uppehåll med att skriva på bloggen. Semester och andra upplevelser än mina skrivpuff-vänner, har tagit tid och hållit mig borta från datorn. Men är nu tillbaka och märker att det är en större ansträngning att skriva en vettig text till dagens utmaning än det var innan uppehållet. En liten skrivdos varje dag gör att hjärna och inspiration kommer allt snabbare för varje uppdrag. Samma sak är det nog med träning. Ska ta upp en mycket gammal vana att träna varje dag, eller i alla fall hitta en lagom dos av kroppsövningar som sträcker sig utanför det vardagliga. Erfarenheten säger att det kommer att gå lättare och lättare. Ett piller magträning och ryggträning kommer nog att bli smärtsamt och nyttigt.
Varför känns det som att det som är jobbigt och tråkigt är nyttigt? Förmodligen är det motståndet i början som gör att man har svårt att motivera sig. Men snart ska jag sätta i gång, i morgon – kanske. Nu ska jag ut i skogen och plocka blåbär, de är mycket nyttiga sägs det. Och därför ganska dyra har jag märkt. En dos blåbär varje dag gör ju att man får bättre syn. Det är bra för mycket annat också och det märkliga är att de trots är nyttiga så är de otroligt goda. Där fick jag för min hemma-gjorda tes att det som är nyttigt är tråkigt. Skönt att vi kunde reda ut det.
Tut i skogen/ AnnChristin

4 kommentarer:

  1. Lycka till i blåbärsskogen. Tänkvärd text om nyttigt och tråkigt.

    SvaraRadera
  2. Det är lättare att mobilisera sina krafter om det finns ett yttre hot. Jag kämpar mot tråkiga saker genom att istället göra roliga saker, som att skriva. Skulle inte varit lika kul om jag inte samtidigt egentligen borde göra någonting annat.

    SvaraRadera
  3. blåbärsskogens nyttighet mums det gillar jag jag har lyckats i tre dagar i rad

    SvaraRadera
  4. Jag upplever det precis så som du skriver och tycker din jämförelse med träning är bra. Har man haft uppehåll, så kan det kännas lite segt emellanåt att komma igång. Jag har ju inte puffat så länge och såg det som min chans att försöka komma igång igen efter LÅÅÅÅNGT skrivuppehåll. Hoppas du kommer igång med din dagliga dos av skrivande igen. Jag är inte riktigt där än....

    SvaraRadera