lördag 17 juli 2010

Min balkong



I år är jag glad över min balkong. Har lyckats med att få tomater och snart så kanske det blir paprikor också. På tomatplantorna har jag fått små runda gröna tomater, stora som ärtor och paprikaplantorna har fått blomknoppar i toppen.
Pelargonerna blommar, de som jag köpte på torget för tio kronor styck för de var utblommade och lite ledsna i största allmänhet, är de som har störst blommor idag. De som jag köpte som sticklingar och som jag fortsatte att pyssla om så att de växte upp och blev större håller på att knoppas och några blommar. Det är en sådan tillfredsställelse att se något växa och bli vackert.
Basilikan och persiljan var fröer jag hittade i mina gömmor. Har försökt i många år att få dessa att bli så stora så jag kan skörda något. Myntan växer som det ogräs jag har läst om att det kan bli om man inte tuktar dem.
Så är det, med kärlek, jord som passar och vatten så har fröerna grott och växterna visar sin tacksamhet och blir det är menat att de ska bli. Vart frö av sin sort har tagit plats i krukorna på min balkong.

2 kommentarer:

  1. Förslag, gör en god mojito på myntan :-)

    http://www.tasteline.com/Drinkrecept/mojito

    SvaraRadera
  2. Tack för receptet. Ska prova på min semester
    Läste ett annat sätt att använda mynta och det är att mixa myntan med socker. Gott till te bl a. Fick klippa ner myntan och tomaterna i går. Måste, som i alla andra "trädgårdar", rensa och ansa. ;D
    AnnChristin

    SvaraRadera