söndag 25 juli 2010

Kafirlime




Det här är bilder på Kafirlime/ Papeda eller som de hette i affären där jag köpte frukten Leechlime. Jag frågade om det var samma frukt som kafirlime, men de kunde inte svara på det. Tur var så stod det i alla fall på kvittot att det är samma frukt som kafirlime. Det är ny bekantskap för mig. Denna frukt kan man använda både skalet som man river i en salladsdressing och saften kan också användas som man använder citrusfrukter för övrigt. Du kan också använda bladen. Alla dessa delar används ofta som krydda i den thailändska matlagningen. Den har en ganska stark doft som man inte kan ersätta med andra kryddor man kan komma ganska nära med lime- eller citronskal. Använd kafirlime med ingefära, vitlök, galangarot och chili. Saften av kafirlime används i fisk- eller fågelrätter. Limeblad används gärna ihop med kokosmjölk. Bladen har en karakteristisk smak av citron. De påminner till utseendet om lagerblad. Bladen bör tvättas noga innan de används. Om de rivs eller strimlas grovt så frigörs smaken bättre. Tre till fyra blad går det åt till en rätt för 4 portioner. Hela blad plockas bort ifrån maten före servering.
Jag blev inspirerad av detta och hittade som sagt kafirfrukten. Kärnorna tog jag tillvara på och satte dem i såjord i mitt lilla växthus som står på fönsterbrädan i vardagsrummet. Där får det mest ljus och nu har det kommit upp små stjälkar. Det ska bli jättespännande att se om jag kan få en kafirväxt, eller flera som jag kan ge bort.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Var köpte du frukten någonstans? En kollega till mig pratade om den idag på kaffet så vi försöker hitta den åt henne. För hon vill göra som du och plantera den också
    Mvh/Christina
    christina@hanstrom.se

    SvaraRadera