lördag 3 oktober 2009

Utmaning 276 – Att säga upp ett avtal


Jag har inte sagt upp något avtal, vad jag kan minnas. Det låter jag andra göra. Som el-avtal. Där har jag anslutit mig till Kundkraft som förhandlar, årsvis, med olika el-bolag. Ibland byter jag bolag och ibland är jag kvar på samma ytterligare ett år. Jag har inte så stora el-räkningar heller men huvudsaken är att jag slipper fundera. Bilförsäkringen har jag inte heller bytt själv, eller om det var hemförsäkringen. När jag bytte så ordnade det nya bolaget övergången med det gamla så de clearade mellan sig och jag slapp besvären. Är jag lat? Njae, jag är trött och har full sjå med att jobba och försörja mig. Då är det skönt att låta experter (om de nu är det!) sköta det som är praktiska göromål med papper och avtal.
Men innan jag började skriva det här, satt jag och funderade på avtal. Sådana avtal med gör med sig själv. Egentligen skulle man skriva ner dem och ordna dem i bokstavsordning så man kan gå tillbaka och se vad man hade lovat och vad resultatet blev. Hur många gånger har jag inte sagt till mig själv att jag ska ut och gå en timme varje kväll? Man går ju ner i vikt på det och det är nyttigt för nerverna att komma ut och andas frisk luft. Jag borde göra det, så har jag sagt sedan den senaste hjärtoperationen. När jag var hemma och sjukskriven så var jag ute på dagen och gick, oftast en timme eller mer, men nu när jag jobbar har jag säckat ihop. Om jag hade varit tydligare med att lova mig själv en timme varje kväll hade jag gjort det då? Det är så enkelt att hitta ursäkter. Men om man skriver ett avtal med sig själv så kanske ursäkterna håller sig borta.
Jag undrar om det är därför många går på Viktväktarna? Det mesta kan man ju läsa sig till, men just det att man genom att gå på möten gör det offentligt och därför måste skärpa sig. Men om man skriver ett avtal med sig själv kommer man då att slutföra det man lovar? Det här är en tanke som kom för mig nu när vi fick dagens utmaning. Om jag sluter ett avtal med mig själv och gör det jag vet är bra för mig, skriver ner det och gör det jag har sagt, så är det är mätare på hur mycket jag värderar mig själv. Så därför skriver jag följande.

Härmed sluter jag ett avtal med mig själv om att jag varje dag efter det att jag har kommit hem från arbetet, ska byta om till bekvämare kläder och gå en promenad på minst en halvtimme. Jag kommer att redovisa här på min blogg hur jag uppfyller mitt avtal och hur jag förbättrar min hälsa.

5 kommentarer:

  1. Detta avtal gillar jag. Jag ska läsa och följa dig så får vi se hur det går. Var inte för tuff mot dig själv bara. Gillar din dag du har idag oxå.kramkram

    SvaraRadera
  2. I 30-årsåldern slöt jag ett avtal med mig själv att jag aldrig mer skulle dejta en rökare eller tillåta någon att trampa på mina känslor.
    Bra och tänkvärd text. Jag kommer att följa dina framsteg

    SvaraRadera
  3. mmmm de avtal vi har för oss som bara vi själva har slutit som är bra för oss de är oftast de vi bryter tyvärr

    SvaraRadera
  4. Oj, där fick jag mycket att tänka på. Kom andra liknade saker undertiden jag läste din text.
    Lycka till nu!

    SvaraRadera