torsdag 19 februari 2009

Utmaning 50 - 19 februari

SKAVSÅR.
Skavsår kan förstöra mycket. Jag vet, i min ålder har man ju haft en del skavsår på hälarna, tårna, under fötterna. Med vissa människor får man skavsår i öronen. Det känns som det i alla fall. Öronen tjatas sönder liksom, men det var inte det jag skulle berätta om nu. Jag hade så fruktansvärt ont i fötterna och det hade varit så i flera år. Efter en sommar med espadrillos var det kört. Fötterna värkte dag och natt och jag kunde knappt gå. Fick åka till akuten för att få hjälp och råkade få en duktig läkare, som utan att undersöka mina fötter, konstaterade att jag hade hälsporre i båda fötterna. Fick hjälp med att skaffa hålfots inlägg som skulle avhjälpa. Nu tyckte jag inte att det var så mycket bättre med att gå med dessa i skorna, men vad gör man? Härdar ut! Är det man gör. Travar på! Nu kom en arbetskamrat med tipset att skaffa MBT-skor. Dyra, men bra, en investering! Äntligen skulle jag kunna börja ta mina långa promenader som jag så väl behövde. Satte på mig skorna, gjorde mig beredd på att nu ska vi gå! Efter halva da´n var jag tvungen att ta av mig skorna. Trots alla pengar och de bästa skorna jag kunde få som hjälp med fötterna så fick jag skavsår, just det SKAVSÅR. Vem kunde tro att dessa perfekta skor kunde ge mig SKAVSÅR? Hur skulle jag nu göra? Jag fick plåstra, lirka, smörja in, gå i strumplästen, använda skor utan häl, i flera veckor tills skavsåren läkte. Nu har skorna och jag blivit sams. Så när det inte är halt längre så kommer vi nog att jobba tillsammans igen, skorna och jag, så jag får mina välbehövliga promenader. Snopet i alla fall!

3 kommentarer:

  1. Hälsporre har jag oxå haft och det är ingen höjdare.Tur att man kan gå in skor. Hoppas att ni snart blir vänner du och de dyra skorna!

    SvaraRadera
  2. Hur yttrar sig hälsporre, var exakt har man ont? Jag har nämligen fruktansvärt ont i fötterna, men under tårna och trampdynorna. Fötterna svullnar och det är bara hemskt. Har alltid gått i högklackat, men efter en olycka med mc:n har det blivit mer plattskoad. Men det hjälper ingenting alls. Är det detsamma jag har? FAst hälsporre borde ju i rimlighetens namn sitta i hälarna? Upplys en okunnig:=)! Hemskt att ha ont i fötterna eller hur? Cissi

    SvaraRadera
  3. Svar till Cissi. Det gör fruktansvärt ont under hälen när man står eller går. Det är den fettkudde man har under hälen som tydligen har krympt vilket den gör när man blir äldre och ett stort senband under fotsulan som blir överansträngt. Det gör mest ont när jag tar de första stegen på morgonen eller efter vila. Ju mer jag gått eller stått under dagen ju värre blir det morgonen efter. För dig kan det vara fettkuddarna som finns under fötterna som inte mår så bra. Är det jobbigt tycker jag du ska få komma till en ortoped som kan hjälpa dig.

    SvaraRadera