tisdag 17 februari 2009

Utmaning 46 - 15 februari

Vilka egenskaper behöver en bra författare.

Jag vill verkligen bli författare och skriva…, vad vill jag skriva? Har jag egenskaperna? En författare måste ha
Tålamod – tålamod med sig själv och sin egen frustration.
Idéer - är naturligtvis viktigt. Men om jag ser till mig själv skulle jag börja på 10 böcker samtidigt, så jag tror nog att ha gåvan att
Strukturera – inte är så dum.
Vilja – är mer än önska. Det är en drivkraft
Envishet – är nog en syster till viljan att skriva. Sitta vid datorn, skrivbordet, café bordet, köksbordet eller var som helst och punkta ner ord, meningar, eller vad som kommer till en när man håller på och föder boken.
Orädd – det är också viktigt att vara orädd i sina formuleringar och våga berätta även sådant som tangerar de egna såren i själen.
Klister i baken – australiensaren Bryce Courtenay, författaren till Ensam är stark, har sagt. ”Man måste ha klister i baken, det som gör att ens rumpa är ordentligt fastklistrad vid den stol man sitter på framför datorn. Den som har det starkaste klistret vinner.”
Trots allt detta - Det enda sättet att skriva en bok är att skriva en mening i taget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar