måndag 2 februari 2009

Utmaning 32

Ljus, hur påverkas jag av ljus?
Det är ju olika och beror på vilket ljus vi talar om. Idag är det en underbart ljus, klar och något kylig dag. Ljuset så här i början på året medför en sådan förhoppning om en skön framtid, ett bra år, en öppning från mörkret. Vi tittar ut på morgonen och blir glada om himlen visar sig blå och inte störs av gråa moln. Sinnet blir liksom likadant. Öppet, klart och alla mörka tankar måste fly iväg. Vi vet att det blir ljusare och ljusare allteftersom vi närmar oss sommaren. Vi blir gladare och öppnare mot människor vi möter.
Ljuset på vintern omhuldar oss och visar på att det faktiskt finns ljusa punkter trots att det är mörkt omkring oss. Några tända stearinljus sprider mer än ljuset utan också värmen och inbjuder till gemenskap: - Kom här och dela värmen med mig, vi kan sitta ner en stund och vara förtroliga. Romantiskt? Ja, med rätt person men avvaktande med fel person. Ljuset i mörkret ger oss tröst och vägledning. Jag ser så mycket så jag kan ta nästa steg, sedan nästa och nästa. Då jag inte kan se så långt i det naturliga, så ser jag längre i mina tankar, mina drömmar och jag städar i minnenas arkiv. Det är skönt och befriande. Jag ser sedan med tillförsikt fram till det ljusa dagsljuset.

1 kommentar:

  1. Du beskriver fint hur ljuslågor inbjuder till gemenskap, förtrolighet och samtidigt är helande för egen del -och blir en ljuspunkt, så att vi kan se in i minnenas arkiv. Bra fångat//Sofie

    SvaraRadera