torsdag 31 december 2009

Utmaning 365 - Min förväntan inför ett nytt decennium.


Jag har så höga förväntningar på det som ska komma. Det har jag alltid. Jag förväntar mig att allt ska bli superbra och alla problem ska försvinna. Det är en positiv läggning jag är född med, men åren har lärt mig att det inte alltid blir bättre på en gång. Men på sikt blir det alltid bättre och det är det jag håller fast vid. Sjukdomar läker ut, jag blir friskare i min hälsa, får bättre kondition, blir gladare och starkare. Så blir det ju, man förlikar sig med sitt tillstånd och ibland känns det som att jag rundar mina svårigheter i stället för att bestiga dem och så har jag lurat mig själv och kommit ut på den lyckligare sidan i livet, flera gånger.
Jag är envis och trots att jag har många kilos övervikt efter alla hjärtoperationer och mediciner så har jag hoppet kvar att de flesta av de ohälsosamma kilona ska försvinna. Så det är det första jag tänker på när vi nu står inför ett nytt decennium. Jag ska återerövra min hälsa och i år är det särskilt viktigt.
Jag ska bli både farmor och mormor nu i vår. Nya liv är på väg och det är en sådan glädje för alla oss som är nära. Dessa små som kommer snart är så hjärtligen välkomna hos många människor. Det blir höjdpunkten nästa år.
Och så ska jag skriva mycket på min bok. Det har varit en lång startsträcka men jag är på väg nu och har hittat tråden in i mitt skrivande. Mycket tack vare skrivpuff. Trots att jag inte har skrivit varje dag är det ändå något som håller igång mig och jag upptäcker att jag kan förmedla i text det jag vill berätta. Det är en sådan glädje att denna blogg finns så att vi som vill träna kan mötas på samma plats, oavsett var vi bor, och hjälpa varandra om vi kan och få hjälp om vi vill. Det är något mycket fint som jag är glad över att ha hittat.
Det finns så mycket som jag önskar här i livet och så mycket jag hoppas blir bättre. Det finns alltför många människor som mår så dåligt, många utan hem, utan familj och barn som far illa. Jag hoppas att alla som bestämmer över andras tillvaro och liv, såsom företagsledare, politiker, myndigheter och sjukvårdspersonal slutar att räkna kronor och ören utan i stället ser till vad som är bäst för de små i samhället, de fattiga och sjuka. Att man känner ett stygn i hjärtat när man skor de som redan har mycket på bekostnad av de som behöver.
Jag önskar att värdet av hög moral och god etik segrar över ekonomisk njugghet och snålhet.
Det önskar jag för nästa decennium för vårt land.
För er, kära skrivpuff-vänner och för dig Ann, önskar jag många härliga stunder i läs- och skrivhörnan, många idéer och mycket glädje i allt ni företar er. Tack för det som har varit och jag hälsar alla år som kommer med glädje.
Kram till er alla /AnnChristin

4 kommentarer:

  1. Både blivande farmor OCH mormor! Så kul! Gratulerar! Lycka till med barnbarnen, boken och hälsan under 2010!

    SvaraRadera
  2. Oh, vad häftigt med nya liv till världen. Jag har förstått med åren hur viktigt det är att vara mormor och farmor.

    Min roll som moster tar jag på största allvar och jag bara älskar det.

    Mycket fin text och tack för alla fina kommentarer detta år. Jag hoppas på fler nästa år så klart;)

    Ha en härlig dag och natt så skrivs vi igen nästa år.

    kramkram

    SvaraRadera
  3. Gott nytt år mammsen, nya tag och utmaningar väntar 2010. Och två små nya liv ska komma ut och göra världen lite osäker också :) Tror det kommer gå galant som busig farmor och mormor!

    Stor 2009 kram!

    SvaraRadera
  4. Lycka till och grattis till de nya liven som kommer att glädja dig.
    Gott Nytt År!

    SvaraRadera