fredag 15 juli 2011

Samband

Bakom fasaden av glädje gömmer sig sorg, tristess, ilska och vanmakt. Hon får vara ifred alla de glada dagarna och kan då ha sina inre bearbetningar utan att någon frågar: Vad är det? Hur mår du egentligen?
Vid några tillfällen, väldigt få gånger, kanske två - ville hon berätta hur hon verkligen hade det men det gick inte för rädslan hos den som borde lyssna blev så stor så samtalet avslutades i nervösa utbrott. Ingen skulle få höra. – Var stark! Ryck upp dig! Ta dig i kragen! Du får inte falla ihop! Du som är så stark klarar det!
Hennes styrka var räddningen för den som var den begynnande orsaken. Hennes trygghet är den andras skärm, bakom den kan man gömma sig och slippa ta itu med det som finns i ryggsäcken.

Men min kära!
Sitt ner vid min sida och lyssna på min sorgesång och förstå din roll i min tragedi. Ser du sambanden mellan sorg och glädje? Förstår du styrkan jag får ur askan från min tragedi? Ser du glädjen jag har hittat? Ser du tryggheten jag har då jag vet att värre ting kan hända? Snart har jag vuxit in i den alltför stora kostymen jag fick på mig redan när jag var barn.


3 kommentarer:

  1. lärdomar genom hela livet fint :)

    SvaraRadera
  2. Sista meningen var väldigt fin, gillar speciellt den!

    SvaraRadera
  3. Gillar texten från: "Men min kära" den säger allt i ett svep. Väldigt fint och väldigt starkt!

    SvaraRadera