torsdag 14 juli 2011

En stofil.

Vem kan vara en stofil? Jag slog upp ordet och hittade bl.a. original eller kuf som synonymer. En person som jag då tänker på är min lärare i hyresrätt. Juristen med darr på manschetten och darr vid beslut. Det är bra med juridik, lagar och tolkningar av dessa, på något vis är det rättvist med juridik och det var väl meningen med det. Däremot kan man råka ut för lagvrängare och det var nog sådana han var rädd för. Min lärare. Han var en duktig pedagog och det var mycket intressanta föreläsningar. Han kunde sitt ämnesområde mycket bra. Men jag undrar hur det var med livet. En tjock och tunnhårig man, lite satt till kroppsformatet och ganska så kompakt, men han kunde hålla i lagboken och ändå läsa i den när han stod. Hade kanske bra syn.
Under varje föreläsning gissade vi studenter vilka menyer han hade avverkat med dagens slips på. Den som när den var ny var enfärgad var då oftast prickig eller fläckig av några tidigare måltider. Han bodde på östermalm så han slapp åka bussen till universitetet där vi träffades och bil vågade han inte ha. Körkort var inte att tänka på. Det fanns alltför många juridiska krångligheter för att våga sig på några sådana vidlyftiga ting som att äga en bil. Inte ville han flytta hemifrån heller för är man expert på hyresrätt så vet man hur många svårigheter man skulle kunna råka ut för. Nej, då var det bättre att bo hemma hos mamma så blev inte livet så skrämmande. Trots det så hade han tapetserat om ett rum, låtit någon tapetserat eller så var det kanske hans mamma som hade beställt jobbet. För, ve och fasa, de hade inte flyttat undan en tung bokhylla utan bara tapetserar runt den. Det gick ju inte an för en omtapetsering skulle vara fackmannamässigt utfört och det var inte det här. För bokhyllans skull. Och vad spelar det för roll för mig? Men det är så att jag fortfarande undrar hur denna stofil fick det i livet och jag undrar också hur det gick med rummet och bokhyllan. De andra mer normala lärare, magistrar, adjunkter och allt vad de var har jag glömt för länge sedan. Kommer inte ihåg utseendet på någon av dem. Märkligt!

5 kommentarer:

  1. Inte så märkligt ändå. Det är de udda man minns.

    SvaraRadera
  2. Andra läraren för dagen...det verkar vara något drag hos dessa pedagoger som framkallar stofilkänslan. Härlig betraktelse

    SvaraRadera
  3. Det blir alltid intressant med människor som bryter mot normer, även dessa stofiler...

    SvaraRadera
  4. Minns oxå mina udda lärare på sopis. Bra text.

    SvaraRadera