måndag 30 november 2009

Utmaning 334 – En hyllning till november.


Kära November.
Tack f ör att du äntligen är över för i år. Du tog lång tid på dig att avluta din tid. Men som allting har även du ett slut. Jag vet inte vad det var med dig nu, du har grinat och surat hela tiden. Någon enstaka gång har du visat upp ett soligt leende, men för det mesta var du sur, blöt och trist. Till och med löven på träden gav upp. De som annars hjälper oss att kunna njuta lite av naturen. Även om de inte är spröda och skira i en ljusgrön skrud så visar de upp sin kraftfulla och modiga prakt i alla möjliga färger. Men du fick de att försvinna fort. I ett litet utbrott av häftighet fick du alla att flyga sin kos.
Marken har du fått mättad av alla blöta pussar, den orkar snart inte suga upp mer väta. Men inte har du tänkt på den, nej huvudsaken du fick bestämma att här skulle det inte vara någon ljusning. Men även du November har sitt slut och det har kommit nu.
En fördel med dig är att vi alla har upptäckt hur skönt det är att sitta inne. Många böcker har man läst och många tankar har fått tänkas färdigt. För ute har vi inte haft så mycket lust till. Men nu kommer den glada December och hjälper oss framåt i en hektiskt månad och men din gråa och trista uppsyn kan det inte bli annat än bättre.
Adjö och hoppas att du skärper till dig till nästa år. Mer ljus och torka än det du har presterat i år vill vi ha då.

7 kommentarer:

  1. En mycket bra uppmaning. Ett upprop som jag gärna skriver under.

    SvaraRadera
  2. Detta var i sanning en hyllning!
    Instämmer på alla punkter

    SvaraRadera
  3. Kanske väger lite upp lite efter alla enbart vackra texter, om du förstår mig rätt :-).

    SvaraRadera
  4. Annorlunda sätt att skriva. Lite kul att vända sig direkt till den det berör, även om det råkar vara en månad. Du sa det du ville och inget mer. Bra. Vi känner alla November ;)

    SvaraRadera
  5. Det känns som om du är rejält less på november! Med all rätt. Fast lite positivt har den fört med sig, trots allt! Nu är den slut! Jippie och här kommer nästa dyster´månad inom kort, januari. Sen februari och så mars...usch..värsta månaderna ever. Särskilt här nere, för det blir aldrig någon snö. JAg tycker det var en ohyllning med några hyllningar inpetade här och där! Bra och rolig variant! Cissi

    SvaraRadera
  6. Stämmer in på det de alla andra sagt.Jag gillade din text!

    SvaraRadera
  7. Jag gillade oxå din text. Otroligt mycket. Kan samtidigt inte fatta att tiden gått så fort och att vi är inne i december, men denna höst har inte varit lika tung för mig som de tre före denna. Det har säkert en betydelse.

    Cissi skrev att nu kommer det fler jobbiga månader efter december. Det har jag hört fler som tycker som Cissi, men jag har aldrig reflekterat över det själv. Jag njuter så när det börjar ljusna efter jul även om det bara är minutrar i början, men jag lägger märke till varenda minut som jag får av ljuset.

    Ha det gott

    kramkram

    SvaraRadera