fredag 27 november 2009

Utmaning 331 - Et avbrott i vardagsbestyren

Förra veckan var jag på fotomässan i Älvsjö. Det är inte ofta jag går på mässor, det brukar vara dyrt och inte ge så mycket. Men i alla fall, jag och sonen bestämde oss för att gå. Jag har problem med att få över mina filmer från min videokamera till min dator, en Macbook, så jag tänkte att vi kunde få en lösning av dessa experter, när nu så många var samlade på ett och samma ställe. Naturligtvis ville de sälja en ny kamera till mig och visst, det löser ju mina problem, men jag är lite emot att behöva köpa nytt hela tiden. Utvecklingen går så fort så alla tekniska prylar hinner inte slitas ut utan de blir fort gamla trots att det finns kapacitet kvar. Videokameran är bra och jag har ingen lust att köpa någon ny bara för att……
Men inte kom jag därifrån med en lösning.
Det var trots allt lite intressant att se alla fina bilder som hängde på utställningen. Det är mycket man kan göra med en kamera, en dator och lite fantasi.
Vi var också på en kurs i hur man använder kameran lite mer avancerat än med automatisk inställning. Fick lite att tänka på där.
Det var inte så mycket folk så vi behövde inte trängas. Trots att jag var lite besviken på utställarna, det var inte så mycket mer än att gå i butiker och fråga om olika kameror, var det ändå ett avbrott i vardagen.
Nästa utställning jag ska på hoppas jag att jag träffar Ann Lungberg. Det blir på Jul- och hantverksmässan i Kista nu i början av december. En vardagkväll och ändå unnar jag mig en mässa. Det ska bli kul. Har vi tur blir det kanske ett foto därifrån.

9 kommentarer:

  1. Hej igen! Länge sen! Kul att träffa Ann Ljungberg! Skulle väldigt gärna vara där, men lite för långt att åka.

    SvaraRadera
  2. Fin text och tack för den fina kommentaren du skrev. Jag tar det verkligen lugnt idag och njuter av det samtidigt som det är jobbigt att inte orka. Ha det så trevligt i Kista.

    kramkram

    SvaraRadera
  3. Hejsan!
    Jag och min kille brukar springa på olika mässor, och en av de återkommande är vildmarksmässan och underbarabarnmässan..ett litet problem är dock att alla nyheter lockar till köp så ibland blir det lite väl dyrt.

    SvaraRadera
  4. Ni är många som har härliga foton på era sidor, så inte tycker jag ni behöver nya kameror med en massa krimskrams till. Håller fullständigt med när det gäller att köpa nytt. Å andra sidan finns det säkert alltid någon som vill köpa en begagnad kamera. Ska själv på föreläsning med Björn Ranelid imorgon, det blir väl ett avbrott som heter duga, trots att jag egentligen inte är speciellt förtjust i honom.

    SvaraRadera
  5. Sist jag var på mässa var det en pytteliten mässa i grannbyn. Men då var det författarsamtal mellan Elsie Johansson, Stefan Einhorn, deckarförfattaren Mari Jungstedt, ungdomsförfattaren Per Nilsson, Christopher O´Regan och serietecknaren Liv Strömquist (hon är fantastiskt kul och fyndig).
    Annars blir det inte så många mässor nu förtiden, men avbrott vi vardagen är alltid välkomna.

    SvaraRadera
  6. Mässor brukar vara roligt att gå på! Frustrerande att du innte fick löst ditt problem.Vad gör du nu då?

    SvaraRadera
  7. Det KAN vara roligt med mässor, men det kan också bli en massa dravel för att sälja på en nya saker som man INTE behöver. Roligt dock med teknik, tycker jag. SKulle själv behöva både en ny digikamera och en dvd-kamera. Min digikamera är 8 år snart. Hopplöst omodern..hehe. Kul att se dig här, kvar. Cissi

    SvaraRadera
  8. Oftast är ju problemet att det är alldeles för mycket folk på mässor, så man ser ingenting...

    SvaraRadera