onsdag 15 april 2009

Utmaning 104 - En plats jag aldrig varit på.

Trots att jag bor i Stockholm och det inte är långt till restauranger, nöjen, biografer och numera även spelpalats, har jag mycket dålig koll på vad som finns och vad som är värt att besöka. Några bekanta har varit på en restaurang där man kan beställa grillat kött. Det verkar vara hög kvalitet på maten. Jag kan tänka mig att restaurangen har en lite bruntonad i färgsättningen av väggar och tak. Det hänger säkert gammeldags rustika lampor i taket som ger en mjuk allmänbelysning och tjocka stearinljus vid borden. Besticken är säkerligen sådana där rustika och stadiga verktyg med träskaft och taggad knivsegg, så att man lätt kan skära i köttet utan att kalla på hovmästaren. En hovmästare står nog gömd mellan pelarna, lite lätt osynlig men vaksam. Så kommer man in i lokalen och hittar ett bra placerat bord, en bit bort från grillen, jag vill ju inte ha röken med mig i kläderna när jag går därifrån. Kyparen kommer säkerligen fram till bordet med en stor meny i handen och önskar oss välkomna. Han har nog ett kraftigt förkläde på sig, svart och med en mag-väska runt midjan och en svart t-shirt med företagsloggan på både bröst och rygg. Jag tror nog så att den arbetande personalen mer ska smälta in i interiören för att ge grillen med den lysande glöden och ljusen på borden extra uppmärksamhet. Jag kan känna hur det doftar när köttet som man beställer kommer till bordet vi skulle sitta vid. Lätt bränd doft med kryddor av peppar och vitlök, en god sallad till förhöjer säkert läckerbiten på tallriken. Jag kan tänka mig att man sitter länge och njuter av maten och drycken och pratar och pratar. Så kommer notan och man förstår helt plötsligt varför man inte kommer hit så ofta och jag förstår nog varför jag inte tycker det är värt att åka in till sta´n för att äta mat som jag kan laga till hemma. Är jag tråkig? Ja, säkert, men det finns roligare saker att lägga pengarna på, än att äta upp dem.

1 kommentar: