torsdag 9 april 2009




"Servera mig frukost kl 08.00, lunch kl. 12.00 och middag kl 17.00 varje dag så länge jag är här på pensionatet. Jag tar en promenad kl 14.00 då ni kan komma in och städa."

När jag ser en sådan här bild kommer tankarna och längtan efter att sitta i ett underbart, härligt rum på ett pensionat i Dalarna eller kanske Småland. Varför inte se till att jag har det bekvämt med service och annat som annars skulle störa tankeverksamheten. Jag brukar drömma mig bort när jag är skrivarsugen. Jag har inga barn som bor hemma längre och har egentligen ingen som skulle kunna störa mig, men ändå är det svårt att låta bli att tänka på städning, fönsterputs och annat praktiskt som dyker upp när jag sätter mig vid datorn. Eftersom det är svårt att stänga av alla måsten när jag är hemma så längtar jag till ett ställe långt borta och lagom nära. Tänk om det skulle vara möjligt att åka iväg och försöka få igång mitt skriveri? Vad skulle det kunna leda till? Det värsta som skulle kunna hända är att det inte händer någonting, men det är ju faktiskt ingen katastrof. Vad som skulle kunna hända är att det öppnas dörrar till en helt ny värld som jag idag inte har en aning om. Så varför inte! Jag tar skylten med mig och åker.

1 kommentar: