måndag 6 april 2009

Utmaning nr 96: Du får den lyxigaste dag du kan tänka dig - hur ser den ut?

Här är den, min lyxigaste dag!
Tidigt på morgonen, tidigt och tidigt, klockan var lagom tidig. Det fanns fortfarande lång tid kvar till lunch men jag var ledig, så varför skynda upp på morgonen. Det ringer på dörren och eftersom jag inte väntar att någon skulle komma till mig blir jag ju riktigt nyfiken. Går upp och öppnar dörren. Där utanför står tre damer i arbetskläder, med skurhinkar och golvmoppar.
- God morgon, du lyckans ost! Du har just vunnit tävlingen om storstädning av ditt hem. Vi är här och ska röja rent överallt hos dig. Grattis!
De visade legitimation - har hört att man inte ska släppa in vem som helst – som visade att de tillhörde en städfirma. Samma städfirma som hade utlyst tävlingen jag tydligen hade vunnit.
- Du får klä på dig nu så kommer vi in och tar hand om allt. Lägg fram lakan och linne som du vill att vi ska byta till. Klä på dig och ge dig iväg, sa den som verkade vara ledaren för gruppen. Hon lämnar över en broschyr och lite papper som förklarade allt.
Jag skulle åka till en SPA-anläggning på andra sidan sta´n och taxin var redan beställd. Så kom jag ihåg tävlingen. Det var en enkel tävling jag deltog i på matvaruaffären där jag brukar handla. Jasså, jag vann den, tänkte jag när jag klev in i taxin. Jag var ganska lugn, trots att allt hade hänt så snabbt. ”Vågade jag lämna hela hemmet i någon annans händer? Vad händer om det är länsat när jag kommer hem? Jag har ju inget av värde hemma, men ändå”. Jag ber grannfrun hålla ett öga på min lägenhet. Det är inget besvär, det brukar hon göra i alla fall. Ger henne mitt mobilnummer så hon kan ringa mig om det är något.
Hela dagen är på SPA-anläggningen. Det är massage, bad, oljor och till lunch en god, lätt sallad. När det är dags att åka hem är jag mjuk i skinnet, fräsch, har vackra händer och fötter. Håret är nyklippt, slingat och klippt i en passande frisyr. Ansiktet har fått sin speciella behandling. Nyfiken på hur det ser ut hemma sätter jag mig i taxin och låter mig föras hem.
Jag öppnar dörren till min lägenhet och den härliga doften av nyskurade golv och rena fönster slår emot mig. Allt är rent och doftar gott. De hade verkligen lyckats hinna med alla rum och våtutrymmen. Köket glänste när jag kom in och på spisen stod en härlig middag klar. Familjen skulle komma hem snart. Maken skulle hämta barnen på dagis och fritids, så denna dag var helt och hållet min.
En lyxdag så lyxig så den kunde inte vara sann. Men tänk om…..!

3 kommentarer:

  1. Den dagen vill jag gärna vara med om,Härligt

    SvaraRadera
  2. Åh om den ändå hade varit sann! Jag hade också velat ha den lyxiga dagen! Sanna mina ord! Cissi

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att du tyckte jag fångat ångesten! Det var ju min förhoppning. Fortsättning följer en annan dag. Jag har ju de två tidigare precis under, om du vill veta hur det startade! Cissi

    SvaraRadera