torsdag 15 september 2011

En stormakt var det

Mamma som min stormakt
Mamma!
Som barn blev jag alltid orolig när du var sjuk. Om det hände dig något, hur skulle jag klara mig då? Du var den jag kunde lita på. Du var den som fick min värld att lunka på i välkända vanor. Du var där och var min största trygghet. Du var inte perfekt, men du var den mest perfekta runt omkring mig. Du hade många brister men du betydde mycket.'

Hela världen bekymrar sig om vad som påverkar oss mest; maten, kamrater, utbildning, jobb, oron i världen, nedsmutsning i naturen, stormakternas maktkamp men jag menar att du, mamma, har för mig personligen varit den största makten. Det var dig jag aldrig ville göra ledsen, det var dig jag alltid tog hänsyn till, det var för din skull jag alltid skötte mig.

Så var det nog även för Michail Gorbatjov. Hans mamma, som var kristen, skickade varje påsk en tårta till honom som det stod ett kristet budskap på. Nu kommer jag inte ihåg den exakta ordalydelsen men det kan mycket väl ha varit ”Kom alltid ihåg att Kristus är uppstånden!


3 kommentarer:

  1. Jag håller med dig i mycket där. Min tanke är att om alla värnade om sin innersta krets Först, så skulle mycket utav den yttre oron lösa sig per automatik.. Fin Mamma-beskrivnning..

    SvaraRadera