tisdag 22 september 2009

Utmaning 265 – Att veta.


Bears Comments

Spicecomments.com - Bears Comments

Det är tryggt att veta. Det är så bekvämt att ha all kunskap med sig när man åker omkring i världen. När man har insett det känns det så obekvämt att ha minnesglapp då och då. Kunskap är en lätt ryggsäck att bära med sig.
Det som är svårt är när vetskapen anas men ännu inte är bekräftad. Som nu då många lever under hotet att bli av med jobbet eller få andra anställningar. Det är en fruktansvärd situation både för dem som kommer att vara kvar på sina anställningar och de som blir av med dem. Innan ledningen har funderat färdigt på vilka som får gå och vilka som får bli kvar lever de alla under ett hot som gör det svårt att se hur framtiden kommer att se ut och vart livet är på väg. En människa är ju funtad så att man lever med en fot i historien och den andra foten i drömmen om i morgon. Det är inte många av oss lever i nuet. Det startas ju kurser över hela landet och många böcker skrivs om att fånga dagen, lev nu och njut av dina barn, meditera på ditt välbefinnande nu, tänk inte på morgondagen, var dag har sin plåga. Det är så svårt att inte veta vart man är på väg och om man inte själv håller i ratten och styr, vem gör då det? Då är det bättre att få ett dåligt besked, t.ex. Du får sluta ditt jobb om sex månader. Då vet man vad man har att rätta sig efter och kan göra något åt sin situation, kanske.
Att veta är en trygghet i sig, även om man vet att det blir dåligt. Att inte veta utan leva i osäkerhet kan mala ner ens självförtroende och man känner sig som en liten mask.

5 kommentarer:

  1. Tänkvärt, gillade tanken med en fot i historien och en i drömmen om i morgon. Så är det ju faktiskt. Håller med om att det är bättre att veta även om det är dåligt.

    SvaraRadera
  2. Jah vill inte veta vad som händer. Jag är fatalist och tror på ödet. Därav brukar faktiskt det mesta i mitt liv lösa sig på ett eller annat sätt. tro det eller ej.

    SvaraRadera
  3. Jag vet vad du talar om. Tillhör också den skaran som vill veta. Jag ser mig som ovetande för att jag alltid vill veta mer om allt. Jag föddes med frågan vad och varför på mina läppar och kommer väll att dö med den också ;-)

    SvaraRadera
  4. Jag är också en person som inte vill veta vad som kommer att hända. Jag tar lärdom och reflekterar över det som sker. Bra skrivet.

    SvaraRadera
  5. Verkligen sant, att det är bättre att veta än att gå i ovetskap. Det tär. Otryggheten blir en tyngd som lägger sig i nacken och trycker ner dig.

    SvaraRadera