onsdag 9 september 2009

Utmaning 252 - Att ha tråkigt.


Det här törs jag nästan inte skriva om. Ibland kan det vara så fruktansvärt tråkigt på jobbet. Inspirationen är totalt borta och när jag ska prata känns det som att någon har varit där och stulit alla orden som jag behöver. Det har inte någon betydelse vilket väder det är, som idag. Solen skiner och det lär vara ganska skönt ute. Jag längtar inte ut heller så det är inte det att jag känner mig tvingad att sitta här och producera dokument. Det är inget fel på arbetskamraterna heller, det är bara så fruktansvärt tråkigt. Ordet tråkig låter lika tråkigt som tillståndet är. Segt och trist. Det är några som är hemma och ligger sjuka och diskussionerna går om det är vanlig influensa eller om det är ”den influensan”. Stackars människor som har blivit drabbade. Hoppas de inte ligger där och lider utan kan njuta av sjukdomens vinster. Sjukdomens vinster är när man kan ligga i soffan och blippa bland kanalerna på TVn och äta lite sjukgodis, frukt eller snacks. Man kan be någon hyra hem en film eller köpa en tidning som man aldrig brukar läsa annars, men som kan ge en skön förströelse. Eller läsa en bok som inte engagerar en utan som man bara mår bra av. Några sådana finns ju. Vinst kan också vara att någon gör en god soppa som man kan sörpla i sig och inte behöver man städa efter sig heller.
Men här är det tråkigt idag.
Jag tror att det är nyttigt att ha det tråkigt ibland. I tråkigheten finns det en sorts vila. Man orkar helt enkelt inte rycka upp sig utan sitter som en hösäck, en stund. Men solen går upp även bland oss tråkiga så i morgon kanske jag har tråkat färdigt och blir pigg och full av energi …. kanske.
Tråkiga hälsningar AnnChristin

8 kommentarer:

  1. Jag håller med om att det "i tråkigheten finns en vila"! Känner samma "otillåtna" glädje när man plötsligt blir sängliggande med en lagom-svår förkylning.

    SvaraRadera
  2. Jag tror oxå att det är nyttigt att ha tråkigt ibland både vör barn och oss vuxna.

    SvaraRadera
  3. om man inte hade tråkigt hur skulle man då veta när man har kul, kul blir ju oxå tråkigt ibland.

    SvaraRadera
  4. Rätt, rätt...jag tror det var farmor som en gång sa till Alfons Åberg när han klagade över att allt var tråkigt: "tråkiga saker finns till för att man ska märka skillnaden när det roliga kommer sen"

    SvaraRadera
  5. Ni har så rätt så. Men att erkänna på jobbet att man har tråkigt och inte orkar engagera sig är väl livsfarligt i dessa tider. Fortbildning, arbetsplaner, uppföljningar och till och med löneminskning för vissa, nej, det är väl bäst att man visar framfötterna, var de nu sitter.

    SvaraRadera
  6. skönt med en ärlig människa!

    SvaraRadera
  7. En text med många intressanta tankar. Jag fastnar för sista stycket, det säger mycket. /Betty

    SvaraRadera
  8. Ja det är väl så, ibland måste man uppleva mörkret för att uppskatta ljuset. Det gäller väl de flesta i alla fall, människor som inte behöver detta är verkligen lyckligt lottade! Bra skriven text och en liten tankeställare, har ett fint citat från en sagan om ringen film nedan som passar in till din text.

    "But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer"

    SvaraRadera