torsdag 10 september 2009

Utmaning 253 - Tid.


Tid är viktigt, den mäter allt. Inte bara timmar, minuter och sekunder.
Tiden mäter din kapacitet. Om du kan springa en viss sträcka på en viss tid kan du vinna priser av alla sorter. Eller så kan du mäta dig mot dig själv.
Tiden är rättvis. Den tar inte hänsyn till kön, ålder, ras. Om du är lång eller kort. Om du är tjock eller smal. Den bara mäter.
Tiden kan mäta känsla. T.ex. den tid det tar att äta en tårtbit kan tala om, om du tycker om tårtan eller inte. Äter du sakta och ser ut att njuta så vill du att tårtan ska räcka länge och kastar du i dig biten och sväljer bitarna hela så är det inte din favorit.
Tid kan användas till att mäta betydelse. När någon söker upp dig ofta och vill prata länge med dig, betyder du mycket för den personen och om du inte vill umgås med någon hittar du på ursäkter för att slippa och vill tillbringa så liten tid som möjligt.
Tiden hos läkaren säger mycket om dennes kompetens. När jag gör ett läkarbesök och jag känner att läkaren tar tid med mig, får förtroende för honom eller henne. Men är besöket kort och jag känner att det är pressat så mister jag förtroendet för den läkaren och dennes kunskap.
Hur man använder sin tid säger mycket om dig som person.
Därför är tid mer än bara timmar, minuter och sekunder.
Detta var några snabba funderingar om Tid.

3 kommentarer:

  1. Men bra funderingar. Att lägga tid på det eller de man tycker om är ju faktiskt viktigt. Måste nog tänka på att ge tid åt ett par stycken som förtjänar det. Jag lägger tid på puffen och läser inlägg för att jag gillar era texter, det är ett bra sätt att använda tiden.

    SvaraRadera
  2. Mycket tänkvärt om tid. Jättebra funderingar

    SvaraRadera
  3. Ja, tid är mer än timmar och minuter. Väl fångat!

    SvaraRadera