tisdag 21 juli 2009

Utmaning 202 - Lust.

Lust är en drivkraft som kan användas på olika sätt.
Ett besvärligt ord. Ordet betecknar en känsla som kan innebära att man uppträder oanständigt och gör att man kan trassla in sig i förhållanden som är svåra att trassla sig ur. Eller att man uppträder ekivokt etc etc.

MEN det kan också innebära en hjälp i vardagen. Jag ska ge ett exempel.
Jag har varit sjuk i många och långa omgångar. Har genomgått flera hjärtoperationer efter det att jag fick en infarkt i unga år. Det här har inneburit att min kropp inte är så snäll mot mig alla gånger. Jag har haft svårt att jobba upp muskelkrafterna efter de hårda prövningar som infarkt och operationer innebär. Det är många gånger svårt att disciplinera sig till långa promenader när man är ensam och det är ett stort motstånd att påbörja någon form av fysisk träning. Att städa och då menar jag skura golv, damma, putsa fönster och allt det där tunga som man behöver göra är inte roligt och ni skulle bara veta hur stort motståndet är. Det är här lusten kommer in. Ibland knackar den på och kommer in som en gäst i mitt hem och tar tag i mig och ger mig kraft. Jag får vilja och förmåga att ta skurtrasan, mattpiskan, dammvippan och fönstertrasorna och allt går som i en dans. Jag sätter på musik och sätter igång och alla dessa böjningar och sträckningar som man gör känns som ett välbehövligt gympass. Jag sträcker mig under sängarna och sofforna och ser till att det blir dammfritt och torkar av med en trasa som är indränkt i något väldoftande rengöringsmedel, jag höjer mig upp på tå och dammar av de högsta bokhyllorna. Då sjunger jag och gläds åt att smutsen och dammet försvinner. Jag njuter av varje rengjort hörn. Det finns inte längre några höga trösklar att kliva över utan allt blir som en lek.
När allt är klart känner jag mig nöjd och lycklig och tacka för lusten som kom som min personliga hjälpreda. Jag öppnar dörren och tackar för all hjälp och önskar den välkommen tillbaka.
AnnChristin

2 kommentarer:

  1. Oj, och här går man och gnäller för småsaker. En liten väckarklocka, tack.

    SvaraRadera
  2. En annan drar fram dammsugaren och suckar tungt för att eländet ska behövas dras runt i lägenheten igen! Efter en kvart är det avslutat, utan att varken upplevd kärlkramp eller andnöd. Bara en känning av leda har torterat en. Vilken lyx, förstår jag nu. Instämmer med ovanstående kommentator

    /anna

    SvaraRadera