söndag 14 november 2010

Drag

Det är verkligen inget drag i mitt skrivande. Om jag fick önska mig något just nu, så är det tid, tid och mer tid. Det här med att skriva är inte någon söndagsutflykt när solen skiner utan det är ett hårt slit med klister i baken. Någon har sagt att skriva är 2 procent talang, tre procent inspiration och 95 procent transpiration. Jag tror att jag idag håller med om det. Det är ofta jag är inne på mina medskrivpuffares sidor och beundrar och förundrar mig över att ni alla orkar skriva så bra. Själv är jag rastlös och frustrerad i mitt skrivande men jag vet att det är det jag ska göra. Jag har ingen musa som Stephen King har, inte heller har jag den disciplin som Elizabeth Georg har men å andra sidan vill jag inte skriva skräckromaner eller deckare som de gör. Vad skriver jag om då? undrar nog någon.
Jag skriver just nu om Debora, Israels domare under domartiden ca 1200 år f.Kr. och vad kan hon berätta för mig? Ja, det är det jag skriver om nu. Jag undrar hur kvinnorna hade det då. Jag har ju trott att kvinnorna varken fick synas eller höras, men det är nog fel. Så medan jag skriver forskar jag lite här och där.
Så det här är mitt bidrag till dagens skrivpuff och snart är det gårdagens skrivuppgift jag svarar på. Ville bara skriva detta så att jag inte blir bortglömd bland alla skrivarvänner.

9 kommentarer:

  1. Lät som ett intressant skrivprojekt.
    Lycka till

    SvaraRadera
  2. Trevlig och uppmuntrande text att läsa. Tänker stjäla lite till min puff idag. Hoppas det är OK. :)

    SvaraRadera
  3. Vilket häftigt uppslag! Hur researchar du? Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Tack för kommentarerna. Det handlar om den judiska historien och jag har haft en uppfattning om att kvinnan ska tiga i församlingen. Men det är flera författare som har forskat i grundtexten och man har tidigare haft en tolkning som kanske inte riktigt stämmer överens med dåtidens sýn. Det är det min bok kommer att handla om. Och så är det viktigt hur detta har påverkat mig. Jag kommer att lägga ut lite av det jag tror kan vara intressant på min andra blogg http://www.fenixann.blogspot.com/

    SvaraRadera
  5. Låter spännande. Kan du inte puffa lite när du lagt ut något på din andra blogg. Annars kanske vi missar det.

    SvaraRadera
  6. Vad roligt att ni är intresserade av mitt projekt. Om ni bara visste vad det betyder för mig. Visst kommer jag att puffa för det.

    SvaraRadera
  7. Ett stort lycka till från mig också. Är imponerad över orken att researcha. Det är väl min stora brist än så länge, får väl ta mig i kragen när det blir dags.

    SvaraRadera
  8. Spännande projekt - får man läsa en snutt?

    SvaraRadera
  9. Mycket spännande. Allt har sin tid, och ibland räcker inte orken riktigt till.

    SvaraRadera