onsdag 4 januari 2012

Fortsätta blogga

Jag skaffade mig en domänadress med ett enkelt namn för att det skulle vara lätt att komma ihåg. Eftersom jag har en Mac, som jag för övrigt är mycket nöjd med, så använde jag iWeb för att göra min hemsida. Det är visserligen enkelt att få till dessa sidor, men jag tycker de blir stela och jag kan inte få till det som jag önskar. Därför fortsätter jag nog med bloggarna här på blogspot.com.

Är det någon som kan berätta om vilken skillnad en hemsida gör och jämföra den med bloggen? Jag vill ha en vacker hemsida och gärna med musik som gör att man tycker om att gå in på sidan och läsa det jag lägger ut. När det inte blev som jag hade tänkt mig gav jag upp och hoppas på att hitta något som fungerar för mig. Jag är inte så där jätteduktig på att hantera dessa intenet-baserade verktyg, men vill så gärna. Jag fortsätter därför med mina bloggar tills jag får hjälp eller hittar en lösning som jag tycker är bra.
Men har du något förslag på hur jag kan göra så är jag tacksam för idéer.

2 kommentarer:

  1. Jag resonerar så här. En hemsida ger ett proffsigare och mer beständigt intryck än en blogg, men kräver också mer av sin ägare. Hittar man ingen (gratis) mall för att bygga sidan så behöver man kunna HTML för att göra den. Behöver du en officiell sida på internet så fundera på att göra en hemsida. En hemsida utesluter naturligtvis inte att du bloggar också.

    En blogg är lättare att administrera och uppdatera. Många som vill ha en snyggare och mer påkostad blogg väljer att göra den i Wordpress, eftersom Wordpress erbjuder fler möjligheter. Personligen föredrar jag blogger då den känns mer användarvänlig än Wordpress.

    Jag tycker att en välskött blogg är att föredra framför en hemsida vars uppdateringar kanske inte blir gjorda.

    Så om du väljer en hemsida eller blogg eller båda beror lite på vad du har för syfte med din närvaro på internet och hur mycket du är villig att jobba med sidan.

    SvaraRadera
  2. Tack Pia för dina råd. Jag har väl känt, som du säger, att en hemsida är mer seriös men det krävs mycket jobb. Jag får fundera vidare och kanske lära mig HTML under tiden. Jag har försökt med Wordpress men den känns knölig så jag stannar nog här ett tag och lär mig mer under tiden.

    SvaraRadera